Friday, September 16, 2005

Alison Lapper

Salams
Tau dak nama sapa kat ataih tu?..kalau tak tau, -->klik sinih<--
Aku nengok cita ni kat tibi semalam..Dah lama aku tau kewujudan minah ni..dasat btoi dia..cam na la dia survive..cian pon ada..semalam ada cita pasai dia kat bbc one..patung dia diabadikan kat trafalgar sq. kat london..bukan senang patung kita nak diabadikan kan?..Org yang buat sculpture minah ni nama Marc Quinn..tapi minah ni ttp bangga ngan keindahan bodi dia..apa dia kata"I know I've been called ugly and grotesque and deformed. But I think my body is beutiful" petikan dari MetroLIFE, Friday, September 16, 2005. Patung dia ni menunjukkan betapa concernnya kerajaan Britain terhadap org2 yang disabilities nih..Kat sini, leh nengok, ramai org yang berkerusi roda, tak kira la, (yang roda berkaren ka, roda kena pusing sendiri ka)
dilayan dengan sama rata saja.Depa tak disisihkan..kalau nak bus pon, driver siap turun pi angkat depa ngan kusi2 roda tu..bus kat sini, user friendly sket, mostly tak dak tangga..bukan takat org kusi roda ja senang nak naik, selalu mak mak yang dok tolak stroller anak tu pon ramai naik bus..kat msia aku jarang ngk mak mak tolak stroller ngan anak naik bus..sini ramai..even, menyenangkan jugak makcik makcik tua nak naik bus..makcik2 yang umoq dalam 80an pon ramai dok berjalan naik bus lagi..semua dah grey hair dah..tapi ttp berjalan..kalau kita kat malaysia, tak bagi mak kita (yang dah tua2 la) pi jalan sensorang..sini tidak..masih ramai warga tua yang berani untuk menghayun kaki berjalan gah ke town..hikhikhik..hari2 senaman..jalan kaki 20 minit, dah cukup utk menyihatkan badan depa..sini takpala, panas tara mana pon, the level of humidity tak tinggi cam kat msia..so, seronok la berjalan sambil bershopping..kalau kat msia, panas sket pon, dah boleh berlengaih satu badan berjalan dalam 10 minit..heheh...hmmm..

Aku baru abih solat jumaat. Ramai gak org hari ni.Preecher hari ni mat black mana ntah..wpon muka dia hitam, tapi aku tgk riak muka dia tenang ja..sejuk ja mata aku memandang..ada setengan tu, dah la hitam, rude plak tu, meluat tgk la kan..dari sejuk mata kita memandang, terus jadi panas mata memandang..aku nampak ada la dalam 5 org kot org msia..aku senyum sajala..bagi sedekah hari jumaat..tak rugi pon kalau kita senyum..tak la org kata kita menyombong(aku kena senyum, sbb mak aku selalu bagi nasihat kat aku, senyum la sket, tak rugi)..so aku ikut la..sampai la ni dah jadi rutin..aku harap, org yang tak kenal aku tak kata aku gila sebab dok senyum sensorang...hiks..

Pasal minyak pulak..tudia, minyak tak dak kat sinih..kedai minyak dah tutup..eh..aku dah cita kan..tak mau la cita lagi..len kali la..

Aku tak bley lama rini, sat lagi kawan aku nak mai rumah..kemarin ujan sampai ke petang..aku sejuk sangat.malas nak pasang heater..sebab aku suka sejuk, walaupon sejuk sangat2..mereng sket aku nih..tapi tak pa, janji tak kacau org sudah..hmm..

Oklah, sampai sini dulu..salam sayang aku buat diri aku dan semua..take care..

No comments: