Monday, August 24, 2009

Merdu...

Salam..
Merdunya suara..
Itu yang dapat aku gambaqkan time aku terawikh dekat surau epatmen aku..suara tok imam umoq dalam 11-12 tahun macam tu...Budak Hafiz anak sapa la tu..sejuk perut mak dia..aku tgk budak sama baya dia dalam surau tu, dok bersembang melalak, berlari sana sini..pening kepala..ingatkan budak kampung aku dah cukup nakai kat mesjid/surau, rupanya budak pekan lagi hebat nakainya..yang paling aku nak tergelak, ada sorang pak budak ni, bawak la anak dia 2 orang kot..dak pon sorang, yang sorang lagi tu kawan anak dia..si bapak ni, duduk btoi2 depan aku (saf depan aku)..time imam dok angkat takbir, aku pon join la semayang sekali. Namun sibapak sorang ni, blom lagi start..aku kan ada mata..aku terjeling-jeling la jugak, sbb sibapak ni, dok pusing kiri, pusing kanan..hilang khusyuk aku yang sememang tahap kekhusyukan tak berapa tinggi kan...tiba-tiba, aku yang dok tgh baca "alham", sibapak depan aku ni pusing ke arah aku, dan cakap..hang dok ghenyeh-ghenyeh apa..semayang elok-elok, aku boh penampaq sat gi baru ada akal!!!!..haaaaaaa??? aku yang dok tgh semayang ni, macam dah...pabenda dia ni..sentap aku..dok bising-bising apa..padia..rupanya, anak dia tu, dok btoi-btoi belakang aku..dasat dapat penangan pak cam ni..dan dasat dapat penangan anak nakai cam ni..budak yang dok tepi aku, semayang elok ja..baik ja..
Ustad kata (cuba baca dalam bentuk ceramah) " Kalau hang nak suruh anak-anak hang ikut perintah hang, hang tu kena suloh diri hang dulu..hang ikut dak perintah Allah.., nika dok berletiaq anak buaih tak dengaq cakap, dia tu yang tak btoi"..ayat laser ustad..suka aku dengaq..

------------------ Puasa
Ilmu aku dapat, tau dak yang penguin jantan berposa selama 4 bulan. si bapak penguin peram teloq anak (tatau pulak aku peguin berteloq)..aku ingatkan veranak..mak berenang2 4 bulan makan gemokkan badan...tapi after 4 months mak penguin masih kenai pak penguin yang dah kurus kering tak makan 4 bulan..baguih mak penguin..tapikan yang hebatnya, pak penguin ada susu badan..hebat!!!..

Pokok getah, dalam setahun pasti berpuasa..jadi ala2 daun masa autumn(orang UK selalu panggil autumn, orang US panggil fall).Kaler oren cantek ja.sapa pernah dilahir dan dibesaqkan dikampong, gerenti tau macam mana pokok getah sambut musim luruh macam mana..time tu pokok getah berposa..susu getah pon tak banyak..hang toreh pi la macam mana pon..

Sepanjang 1st week berpuasa ni..memang best..hujan saja sepanjang hari..memang feveret aku..sejuk. sepanjang minggu kerja, aku bukak posa kat Qbay makan Kenny Rogers, kat Kapitan makan beriyani ayam dan tak ketinggalan jugak makan kat epatmen aku makan karipap 3 bijik..soq, aku layan makan cereal sama susu lembu..alhamdulillah, semua ok setakat ni. harapnya tak dak la cacat celanya lagi..
Kalau aku balik kampung, semestinya aku makan nasik macam biasa. sepinggan berbuka, sepinggan soq..

------------------Bau Rokok
Aku cukup tak suka kalau bau rokok ( no offense ya)..aku cukup tak suka kalau orang isap rokok semayang tepi aku..cubala, pi cuci mulot ka, spray mulot dan baju kasi wangi2 ka..pening kepala aku bau kepam rokok..aku rasa macam tak bersih ja dok semayang tepi orang isap rokok (bukan la najis pon)..tapi memang rasa tak selesa..bila bernafas bau ja masam rokok..aku siap tarik napas panjang2 tahan lama2 masa semayang..ilang kosentrasi..abih ja semayang, terus lari pi dok tempat lain..orang yang badan dia bau rokok tak kisah pon depa bau rokok..ada depa kesah!..aku kesah..tapi kalau lepak kat luaq ngan kawan-kawan tu, ok ja lagi..boleh la bertoleransi.sbb byk udara luaq..tapi tak la selalu sgt..bau rokok dan asap rokok ni, kadang memang akan menyebabkan aku punya dada rasa sakit..sakit btol pon ada..sakit hati pon ada..sengalllll..

No comments: