Sunday, November 30, 2008

Kenduri

Salam..
“Kompang dipalu pengantin baru, duduk bersanding tersimpul malu.
Kompang dipalu pengantin baru, moga bahgia ke anak cucu..”
Minggu ni aku seronok melayan lagu kawen ni. Mana tak nya, banyak betol jemputan kawen minggu ni..

Tak banyak yang menarik sangat minggu ni..Hari Selasa aku kerja kat hometown aku. Tu pon sebelah petang aku pi dimana sebelah paginya aku tak mandi pagi. Ni la fisrt time kot aku tak mandi pagi sejak beberapa tahun kebelakangan ni. Dah lama aku buang tebiat tak mandi pagi ( cina kah aku dulu?)..Kebetulan pulak, air ais saja ada dalam fridge. Dah sakit perut sangat pagi tu, tak boleh nak tahan utk dibuang di ofis..Aku capai air ais untuk membasuh..sejuk gedi..terpaksa aku menahan kesejukan..gasak lah..asal aku tak terbuang dalam seluaq aku. Tempat kerja dekat hometown, aku pi bangunan baru. Masuk production floor seluas 6 padang bola. Luassssss!!..Lantai kaler putih, lampu kaler putih dan semua putih. Aku macam kat dalam satu tempat rahsia CIA gitu..macam buat project alien besar-besaran. Ni 1st time aku masuk situ. Tu yang macam ternganga sikit. Amazing!

Hari Rabu, aku just tunggu untuk dinner department aku. Aku buat reservation kat satu kedai di Jalan Burma. Aku makan spaghetti tomyam..best!..orang lain makan benda lain..makanan boleh pilih apa yang aku nak makan..Kenyang aku makan..Ada benda tak syok jugak jadi. Tapi abaikan saja..mungkin tersalah faham antara team aku dengan waiter kat situ…Malas nak cerita.

Khamis – aku bosan. Habiskan masa dekat gym. Pi jumpak member aku untuk dinner. Tgk cita antu dekat kedai makan. So tak la takut sorang-sorang. Hantu tu jongang. Terus potong stim utk takut.

Jumaat petang, aku layan cita Twilight dekat Queensbay. Seronok, terus antaq feedback dekat Joe, Delinn ngan Yam. Joe tak respon pon. Sentap!!..Sib baik Delinn ngan Yam replied. Thank you..Aku rekomen cita ni utk semua. Aku suka jalan cerita dia..Kisah jiwang antara vampire dengan aweks..

Sabtu pagi, awal-awal lagi aku ke Aloq Staq..Ada kenduri member aku. Baru aku tersedaq rupa-rupanya member aku ni anak Dato’..Dulu masa kat UK low profile saja..Musim kenduri sangat-sangat. Kiri kanan kenduri.. Kat tempat kenduri, meriah dengan ada istiadat kerabat kedah..Aku bawak gift voucher macam biasa..aku tak beli hadiah..gift voucher jusco..Aku tak nak beli hadiah yang nanti orang lain pon beli benda yang sama dengan aku beli..so, aku biarkan pengantin pilih hadiah sendiri cukup dengan budget gift voucher aku..Petang singgah umah Maksu aku, makan lagi. Makan nasik special kaler kuning..Lepak sampai petang tepi bendang sambil minum ayaq kelapa muda..Sebelum maghrib masuk bertolak ke Sungai Petani dan singgah dekat rumah Makcik aku pulak. Berenti makan lagi..Makcik aku masak spaghetti tom yam..pedasss…sedap!..Dok layan kucing-kucing parsi kat rumah dia..Pukol 9 bertolak balik ke Kulim..Dalam gelap, aku tersalah jalan terus ke baling..Buat U-Turn balik ke Kulim..

Ahad pagi pi ke kuboq tok aku macam biasa..Minggu lepas banyak orang meninggal rupanya. Tanah dok merah lagi..Alhamdulillah, tanah kuboq tok aku dok bersih lagi..Daun pandan yang minggu lepas pon dok ijau lagi..potong kecik-kecik..Aku pi cabut rumput yang kecik-kecik kat tepi kuboq tok aku..rasa macam sejuk dan nyaman ja kat tanah perkuburan time pagi-pagi ni..Dalam pukol 11 selepas mandi, aku terus kluaq nak ke kenduri dekat dengan Kuala Kurau..Kenduri kawan sekilang aku dulu…Rumah dia tepi bendang jugak..nyaman..angin sepoi-sepoi bahasa..Mendung dan tak panas..Tak semena-mena, aku dipanggil sekali makan dekat meja pengantin..rasa cam malu malu pon ada, sebab dekat meja pengantin tu, keluarga pengantin saja..ni dengan aku pon turut serta..Dah orang jemput, aku tak menolak lah..aku duduk makan sekali dengan member aku..Memang sedap masakan kampong nih..Ramah saja semua orang..Aku macam biasa, bg saja gift voucher aku..mungkin aku terikut-ikut gang2 cina aku kot, semua bagi ang pow..tak beli hadiah..

On the way balik Kulim, jauh jugak la, hujan lebat yang amat!..Tapi tak jam..alhamdulillah..Antaq member aku dekat Jeti..Aku pandu terus ke arah Kulim. Singgah nak isi minyak dekat stesen shell..Habis isi penuh, aku nak start keta..Dah tak boleh..banyak kali aku dok pusing kunci keta aku tu..tak boleh jugak..(Cuak ni)..(Cuak sebab aku bukannya tahu sangat pon bab-bab kereta..)..Kalau takat, check minyak itam, ayaq battery dan yang simple2 tu tau la..ni tgk semua ok saja..aku dok terkulat-kulat dekat tangki minyak tu..Terus aku pi counter tanya kot2 budak2 tu tau pasai keta..Sorang budak ni, mai la tolong..dia dok tgk2..dia kata battery problem kot..aku pon ..emm..kot la…Dia tolak ketak aku ketepi..Aku dok try lagi..tak boleh jugak..tanya depa..tau dak no tepon pomen..sekoq pon tatau..time ni aku pikiaq, penting sangat ada kawan..call la kawan2..sekoq pon tak leh nak tolong aku..semua bz makan kenduri..Call sepupu aku, sib baik dia angkat, dan dia ada kawan leh tolong (aku bersyukur dalam hati, nasik baik la aku ada saudara mara lain)..call kawan dia, kawan dia dok makan kenduri dekat Kulim..tak ke haru..dia bagi no tepon kawan dia yang mungkin dapat tolong aku..Aku try la call..bateri talipon pulak dah nak habis..cuak lagi..dalam hati (jangan la bateri habis, bagi la aku sempat cakap dengan pomen, dan dia tau aku dekat mana)..At last…

Pomen maiiii!!..Dia check2..aku tanya dia, bateri kong kah?..dia kata bateri hang cemerlang!!..abih tu, pam minyak yang kong..kena ganti baru..setiap kali nak start enjin, minyak tak leh nak dihantar ke depan..(saja mudahkan ayat)..tu la kisahnya..ingatkan boleh settle kat situ..rupanya tak..kena bawak pi bengkel..humm..cam na nak pi kerja ni..apa lagi, keta aku di tow lah..kena bayaq rm100 utk tu..esok baru leh amik keta..Ahad orang cuti..tak bukak kedai..aku tak kisah lah, janji keta aku ok balik..

Sepupu aku sampai untuk amik aku balik..(aku missed semayang Zohoq, Asaq dan Maghrib..Sentap lagi)..kat situ tak dak surau..Balik rumah dah masuk Isya’ pon..Letih..ingatkan dalam hati petang tadi dah boleh sampai awal dan lepak dengan bantal busuk masam aku..rupanya, terpaksa dok bau minyak kat stesen shell..tak leh tidoqqqq!!..Dah..esok kena keja..

2 comments:

DeLinn said...

panjangnyaaa kisah weekend hang no

eh hang suka kasi adiah voucher na? saamaaaaaaaa macam ada kawan aku sorang tu, dia dok kajang. sehsuaiii la hangpa hehehehehe

K i a H R o N g G e n G said...

lap..lap air mato den baca bab kat kubur tu!!!

lama tak p ziarah kubur opahku kat BM..