Sunday, October 12, 2008

Aidilfitri 2008

Salam..

Fuh, dah semingga Aidilfitri tinggalkan aku. Hujan saja yang belum tinggalkan aku..Hujan memanjang kat blah Kulim dan Penang ni. Aku sambut raya macam tahun-tahun sebelumnya. Isnin dan Selasa sebelum raya (Raya Hari Rabu), aku masih kerja macam biasa. Mood nak raya memang ada. Kerja pon buat gitu-gitu aja. Isnin aku bertolak dari Kulim ke Penang macam biasa. Yang baiknya, jalan tak jam langsung. Ramai yang dah amik cuti pulang ke kampong masing-masing gamaknya. Buang karan saja aku bertolak awal dari rumah. Sampai ke ofis awal sangat. Gigih betul ni aku pi kerja. Bos aku pon dah cuti balik ke Kuala Kangsar rasanya. Aku tak pasti sangat. Yang pastinya cubemate aku masih belum-belum cuti. Ya la, depa sambut CNY. Alhamdulillah, selesai kerja macam biasa terus aku balik ke Kulim. Nak buka puasa kat rumah. Hari Selasanya, aku kerja dekat Kulim. Lega sikit dalam hati hari ni sebab aku tak payah bersusah payah nak ke Penang. MasyaAllah, hujan lebat tuhan saja yang tahu hari ini. Sehari sebelum raya, lebat. Tak jadi aku nak saru jeans aku hari ni, pakai seluaq 3 quarter tu, terus gegas ke ofis Kulim. 5-10 minit macam tu sampai. Jumpa member lama kat situ. Dah 4 tahun tak jumpa. Seronok jugak berbual-bual sambil buat kerja. Memang kaki merapu dulu. Kalau dah jumpa tu memang gamat la jugak sebab dok ngumpat sekali..Balik awal sikit, terus hantar member lama aku tu balik rumah dia dekat pekan Kulim. Then aku singgah bank ambik duit raya untuk sedekah dekat budak-budak esoknya.

Sesampainya dekat rumah, hujan belom pon reda. Lebatnya masih sama. Petang ni, aku tolong mak aku buat ketupat daun palas. Tak dak sapa kat rumah. Aku ngan mak aku..Dulu arwah tok aku ada, aku jadi tukang tengok saja la. So, turn aku pulak la nak tolong mak aku. Alhamdulillah, tak la susah sangat pon nak balut. Pukol 5 baru siap. Selalunya buat belah pagi, tapi kali ni mak aku tunggu aku balik kerja nak buat ketupat sekali. Dalam dok buat ketupat tu, Paksu aku dari KL balik. Balik sorang saja kali ni. Tinggal wife ngan anak-anak dia kat Ipoh. Gaduh apa tatau la laki bini. Gasak la. Lepas tu dok bersandiwara dalam talipon pulak. Kompius aku..Aku dok bergelak sakan ngan mak aku buat ketupat, tak layan sangat Paksu aku yang dok pening sorang-sorang dia. Kami tau, kalau problem tu, bukannya wife dia yang salah, selalunya memang dia yang salah. Biaq pi la kat dia.

Petang sebelum raya, Maksu balik dari Alor Setaq dengan family dia. Sejam lepas tu, Pak Ndak aku balik dari KL ngan anak dia. Wife dia kat Selama jumpa mak bapak kat sana. Selalu rumah sunyi, ni dah start meriah dah.Bukak puasa sekali. Apa lagi melantak ketupat yang aku buat tu la, dan jugak lemang yang aku beli sebelum sampai rumah tadi. Lemang kat tempat aku sebatang dah RM12 sekarang ni. Aku tak pasti kat tempat lain. Aku beli 3 batang saja. Sebab kalau nak lagi, esok pon boleh beli lagi.

Hari raya..rumah dah berseri, sepupu2 ngan anak saudara aku dok sibuk bersihkan rumah. Disebabkan hujan, kat depan dah lecah sikit. Aku tak pakai baju raya sangat pon, sebab baju melayu yang aku pakai tahun 2005 punya..kekek.dok elok lagi. Aku pakai dengan kain pelikat aku..Kat belah sini, orang kampong selesa pakai kain pelikat saja time raya..Berangin sikit kot..kekekekek..Habis semayang, pi ziarah kubor tok wan aku kat tepi masjid..Tak banyak kubor tepi masjid tu, setahu aku orang2 lama kat kampong tu saja yang dikebumikan kat situ. Yang lain semua dekat kubur tak jauh dari rumah aku..Kat rumah, lepas semayang, rumah aku akan penuh dekat sanak saudara. Semua mai serentak..makan sekali..Sambil borak sambil makan ketupat, lemang, laksa, biskut dan mcm2 la..Penuh kat dalam rumah..Dah kenyang, tengok tv sat, aku dah ngantuk dah..apa lagi tidoqqq la..kekekek..Memang dah jadi rutin aku petang raya aku tidoq..teruk btoi..

Raya keduanya, adik beradik saudara mara ada lagi..kali ni, ramai-ramai buat mee kari..makan mee kari pulakk..penuh lagi rumah..kawan-kawan mak aku pon mai sekali..Aku sepanjang hari memang layan TV. Tak keluaq mana pon..Sembang dengan saudara-mara yang datang berkunjung. Dah letih, aku tidoq..mahunya tak tembam..

Bila dah mai raya ketiga, baru la aku ada nak gerak kluaq dari rumah. Tapi sebelum tu makan nasik beriani dekat umah mak Njang aku..kat depan umah aja..sedappppp!!!..Lepas tu Pi open house member aku dekat Bedong, Gurun. Aku asyik jadi orang yang terawal saja sampai..tahun lepas pon aku orang yang paling awal. Nampak sangat aku lapaq gila kan. Aduh, makanan sedap nya..Soto ayam, mee canggih sampai aku pon tatau mee apa yang aku makan, cheese cake, marble cake, peach punya puding..Memang aku tak sia-sia jadi tembam sangat time puasa sampai la lepas raya..Sampai kemalam aku dok makan. Last-last tak balik pon Kulim, terus tidoq saja kat situ..kekekekek..Tidoq tepi kek..Esok paginya baru la balik Kulim. Pakai balik baju yang semalam punya.

Hari raya ke empat ni, ada kenduri kawin member aku buat kali yang kedua. Dia cerai beberapa tahun yang lalu, ni dia kawen balik..Alhamdulillah, kali ni aku doakan dia dapat suami yang betol-betol pandai jaga dia.Aku pi ngan mak aku. Mak aku jadi co-pilot.. “ Ingat! Bila dah kawen nanti, hendaklah kamu tidak melebih-lebihkan isteri kamu dari ibumu..andainya kamu melebih-lebihkan isteri daripada ibumu, kamu akan dilaknat sepanjang hidup..nombor 1 ibu, nombor dua pon ibu nombor tiga pon ibu..”..Aku akan ingat benda ni sampai bila-bila..InsyaAllah..Bagi ceramah pendek sket..

Hari raya kelima(Ahad)..pagi, makan kueh2 raya yang masih ada..Petang, member called kluaq lunch..apa lagi, angkat kaki keluaq la..esoknya dah nak kerja…Sampai dekat Sunway Carnival Prai, pi dekat Fisherman Manhattan, makan pasta kat situ dengan calamari apa ntah..Sedapp…sedap je memanjang..Lepas tu tgk wayang..Lama dah tak tgk wayang sejak puasa rasanya tak tgk..aku hantu wayang jugak la…ada masa saja pi tgk wayang..kadang-kadang ni sanggup ja pi tengok wayang sorang-sorang..Kali ni tgk wayang citer Eagle Eye..Bestttttt..!!..Aku suka jalan cerita wayang ni…Baik pi tgk cepattt..tak sia-sia aku tengok..I likeeeeeeee…Abis wayang, gi karaoke dekat-dekat situ..spent 3 hours nyanyi2…sampai dah tak larat nak teran dah..karan orang teran berak..hahahahaha…seronok btol..sebelum balik ke Kulim, pi pekena hot chocolate dekat old town kopitiam..sembang2 sat, salam2 raya ngan kawan-kawan, terus aku balik Kulim…Esok kerjaaaaaaaaaaaaa!!!!!...

No comments: