Monday, March 09, 2009

Berterus-terang

Ada baiknya berterus-terang..terussssssss = straighttttttttt = teghuihhhhhhh, dan terang = sudah terang lagi bersuluh = bold. Kalau tak berterus terang, rasa macam penat saja dok simpan dalam hati. Penat simpan, penat pikiaq, penat tanggung. Tapi, bila berterus terang, kena pulak ready untuk menanggung resikonya. Mungkin perit nak luahkan, dan mungkin perit jua nak mendengaqnya.Dari kesinambungan topic lepas, aku terus berterus-terang, tentang apa yang aku tak suka. Sekurang-kurangnya aku tak tanggung sorang-sorang. Dan orang paham pasai apa jadi macam ni. Tapi bila orang dah paham, mungkin persepsi orang pada kita akan jadi berlainan. Biaq pi la. Janji orang paham yang kita tak boleh buat daripada orang dok ingat kita boleh buat. Lepas pada confession tu, aku rasa puas dan terketaq-ketaq. Aku tak pernah pulak rasa seteruk ni. Tak kisah la. Kalau aku dievaluatekan teruk nanti, aku pon nak evaluate teruk jugak dia nanti. Bagus jugak ada two ways of evaluation. At least orang bawah tak la tertekan atau kena jaga hati orang atas selalu, orang atas pon kena jaga hati orang bawah jugak. Macam ni baru adil.

Sejak dua menjak ni, hujan bila mai petang. Kalau dak, kemarau sekering-kering alam. Aku habiskan masa-masa cuti lepas dekat Alor Setar. Ambik angin tempat lain. Angin bendang sepoi-sepoi bahasa. Lama tak singgah pekan Aloq Setaq. Aku amik kesempatan, round-round pekan. Teringat zaman sekolah dulu, pekan ni la kami dok meronda. Melilau dekat Pekan Rabu, lepak dekat City Plaza dan banyak lagi. Habis kurang, pekan Pokok Sena la kami meronda. Walaupon tak sebesaq pekan Aloq Setaq, pekan Pokok Sena, dah ada macam-macam especially dekat pekan sehari. Nak ke pekan pon, tahan saja kereta-kereta atau lori-lori yang dok lalu dekat Jalan Langgar (dari Kuala Nerang ke Aloq Setaq). Pakat naik ramai-ramai. Seronok pulak naik keta orang daripada naik bas. Orang sana semua baik-baik dan ramah-ramah. Dah cerita pasai sekolah la pulak..

Minggu cuti sekolah dah nak start. Walaupon tak start lagi, dah ada kenduri kawen. Aku ok saja pi makan kenduri. Tapi makin ramai pulak yang mulot terlalu ramah dok tanya bila aku nak kawen. Kalau kawan2 yang tanya, aku selamba jawab, aku dah kawen dah, dah cerai pon, anak dah satu. Kalau makcik pakcik tanya pulak, aku buat bodo. Nanti aku kawen la bila sampai masa. Aku tak marah sangat bila depa dok tanya, mungkin depa concern pasai aku. Idak pon memang depa penyebok dan suka dok bawak mulot sana sini. Kepada warga bujang sekalian, apa jawapan paling bernas untuk aku jawab??? Aku yakin soalan-soalan cepu emas ni dah biasa masuk ke corong telinga hangpa.

5 comments:

Deo said...

1. Kapan-kapan aja kawen (bila-bila pun boleh)
2. Lepas raya
3. Kalau nak kawen esok, menu kenduri roti canai je. Kalau awak/kau sponsor, boleh laa makan nasi minyak.
4. Malas nak fikir dah. Lepas dah kawen, kena fikir jawapan, bila nak dapat anak. Lepas dapat anak sorang, kena fikir jawapan soalan "sorang je ke? Tak nak tambah lagi?"
5. Aku nak pecah rekod Roslin Hashim. Ada tak yang sanggup?

frappe_crush said...

oo mak aii byknya jawapan daripada orang berpengalaman..apa rahsia dah slim dan nampak muda 5 tahun..persiapan nak kawen ka?? kekeke..

Radhi Dahlan said...

Frappe aku pun cuti kat alor setar weeken ari tu. Aku dok kat Regency. Aku cuti ngan adik aku. Kalo tau kita boleh jumpa kan? Aku pun pi penang sat, masa OTW balik. Ingat nak naik Bukit Bendera, tapi alaaaaaa.... ramai orang!

Frappe, jawapan soklan tu, aku lagilah dah abih jawapan. Ekekee... ko layan jer soklan derang tu.
"Ko jawablah :Saya nak tunggu habis tour malaysia dulu baru nak kawin"

He...he...he... PEACE!

K i a H R o N g G e n G said...

*senyum...

Anonymous said...

laaa tu je kee...nak tanya?
ingat apa la yang bermain di dada... opssss di pikiran

ala jwp style artis pun boleh..
- belum ada jodoh lagi,
- dah ada kwn tapi mesra, ekekeke

-ojij-